FB Pixel

Her er årets prisvinnere!

Lørdag 12. juni har Gullstolen for beste film i fire kategorier og en rekke andre andre priser blitt delt ut under 44. utgave av Kortfilmfestivalen. Se oversikten her!

Årets prisutdeling ble strømmet digitalt fra festivalens studio på Vega Scene. Flere av vinnerne var til stede og fikk overrakt prisene direkte av kveldens konferansier, skuespiller Petter Winther. Andre prisvinnere og samtlige juryer deltok digitalt.

And the winners are...

The Golden Chair for Best Norwegian Short Film
THE WONDERS BENEATH THE SEA
Directed by: Ellen Ugelstad

Juryens begrunnelse: Årets prisvinner er satt i intime og surrealistiske omgivelser. Juryen har virkelig latt seg imponere av et høyt filmatisk nivå og subtile, nyanserte skuespillerprestasjoner som lar oss oppleve to kvinners historie og generasjonsmotsetningen mellom dem. Den lar oss utforske hva det innebærer å hjelpe andre, men også hva det vil si å være et menneske i vår tid. 

Gullstolen for beste norske kortfilm går i år til The Wonders Beneath the Sea, regissert av Ellen Ugelstad. Prisen består av en statuett og 50.000 kroner gitt av Kortfilmfestivalen. 

Honourable mention:
Play Schengen
Directed by: Gunhild Enger

The jury is very pleased to give an honorable mention to a film that delighted us with its sharp and satirical take on the gulf between the high ideals and the mundane realities of Europe as a community. The director impressed the jury with her deft handling of complex themes alongside moments that were equally rich for their absurdity. This honorable mention goes to Play Schengen by Gunhild Enger.

The Terje Vigen Award
MAMMA
Directed by: Aslak Danbolt

Juryens begrunnelse: Årets vinner av Terje Vigen-prisen blander fiksjon og virkelighet i en fortelling som ikke gir enkle svar, men gir publikum innblikk i en desperat kamp for å redde en man elsker. I en visuell stil der hovedpersonen omsluttes av en mørk og fuktig natt med forvrengte overflater, og med ikke-profesjonelle skuespiller som spiller versjoner av seg selv, har regissøren lykkes i å lage en stilistisk sterk og dypt humanistisk film.

Terje Vigen-prisen går til Mamma, directed by Aslak Danbolt. The award consists of an artwork by Harald Oredam and 10 000 NOK. 

The Golden Chair for Best Short Documentary
MY UNCLE TUDOR
Directed: Olga Lucovnicova

Juryens begrunnelse: Prisen går til en film som er imponerende modig, brutalt ærlig, og emosjonelt raus på en radikal måte. En film som med mange lag forholder seg til traumer og hvordan de ofte kan være vanskelig å få øye på. 

Gullstolen for beste korte dokumentar går til My Uncle Tudor av Olga Lucovnicova. Prisen består av en statuett og 50.000 kroner gitt av Aftenposten.  

Honourable mention 1:
Son of Sodom
Directed by: Theo Montoya

Hederlig omtale gis til en film som fengsler juryen gjennom sin sterke filmatiske framstilling fra byen Medellin i Colombia, hvor en hel generasjon er i ferd med å utrydde seg selv. Filmskaperen har skapt en ekstraordinær atmosfære hvor vennskap, vold og rusmidler er viktige ingredienser, og som gjør oss spente på hvilke filmer han vil lage i framtiden. 

Hederlig omtale går til Son of Sodom by Theo Montoya.

Honourable mention 2:
The Communion of My Cousin Andrea
Regi: Brandán Cerviño Abeledo

Denne filmen vant juryens hjerter med sin humoristiske tilnærming til universelle spørsmål. Filmen handler ikke bare om en enkelt jentes første nattverd men om en hel generasjons fascinasjon for populærkultur. 

Hederlig omtale går til The Communion of my Cousin Andrea by Brandán Cerviño Abeledo. 

The Golden Chair for Best International Short Film
DUSTIN
Regi: Naïla Guiguet

Juryens begrunnelse: En rå og autentisk filmopplevelse. Sjeldent har natteliv blitt fanget så realistisk som i denne kortfilmen. I løpet av en natt på en technoklubb i utkanten av Paris møter vi en ung transperson og vennegjengen. Vi tas med på en rave av emosjoner og stemninger, fra energisk og euforisk til sårt og melankolsk, i søken etter nærhet, bekreftelse og å leve ut sin identitet på fredfullt vis. 

Gullstolen for beste internasjonale kortfilm går til Dustin av Naïla Guiguet. Prisen består av en statuett og 50.000 kroner gitt av Kortfilmfestivalen. 

Honourable mention:
The Dream
Regi: Santiago Sánchez

In a therapy session, where a young girl talks about a nightmare that repeats itself, the medium of film and its ability to enlarge and amplify is used to the fullest. The film’s focus on body language, details and use of sensory realism enhances the dialogue and invites the audience to read between the lines.

Hederlig omtale går til Dream av Santiago Sánchez. 

The Golden Chair for Best Music Video
BOY PABLO: HEY GIRL
Directed by: Eivind Landsvik

This music video draws us into Wachito Rico's universe. It captures a wonderful nostalgic aesthetic with its cast, costumes and set design. It is playfully unpretentious and self-aware in its use of classical techniques such as freeze frames, fronts and a humourus voice over. Hey Girl is a simple, sweet story about a charming main character who faces challenges, but who gets it together and ends up winning the girl. Hey Girl is perfectly balanced, and the music fits beautifully. Its charm and quirkiness brings the video together and makes us want to watch it again and again

Gullstolen for beste musikkvideo går til Boy Pablo: Hey Girl – regi: Eivind Landsvik. Prisen består av en statuett og 25.000 kroner gitt av HQartist.

Honourable mention:
Lokoy (Nils Bech) : Relay
Regi: Sebastian Kåss

Sebastian Kåss og Lokoy tar oss med på en miksmaster av følelser. Det er gøy, overraskende, utfordrende og litt vondt, som kunst gjerne kan være. Persongalleriet er friskt og står i stil med filmen. Vi lo masse, og ser den gjerne igjen og igjen.

The Spark Award
Presented by Altibox

WHY ARE YOU BLACK?

Directed by: Julie Skaufel

Juryens begrunnelse: Også i år har Gnist-juryen sett mange fine kortfilmer. Vi ser klart at et eget kortfilmspråk er under utvikling, og vi har likt å se aktuelle spørsmål, humor og overraskende historier! 

Mange av filmene uttrykker nettopp det vi er på utkikk etter. Lidenskap, lekenhet og mot i skapelsen av filmen. 

Årets vinner kjennetegnes av regissørens erfaring som skuespiller-instruktør og manusforfatter. Temaet er viktig – det har med alderdom å gjøre, og med å være mørk i huden. Filmskaperen bygger et omfattende univers med personer vi føler vi får bli kjent med, selv om vi bare møter en av dem. Det sier noe om stødigheten i filmhåndverket, siden filmen bare varer noen minutter. 

Fortellingen er personlig, morsom, trist, rørende og tankevekkende. 

Vi har gleden av å gi Gnistprisen til Julie Skaufel for filmen Why Are You Black?.
Prisen består av 25.000 kroner gitt av Altibox, samt markedsføring og distribusjon av vinnerfilmen på Altibox’ strømmetjeneste. 

The Norwegian Film Critics' Award
Given by the Norwegian Film Critics' Association
SOFIA, LAST SUMMER
Directed by: Eivind Landsvik

Juryens begrunnelse: På en poetisk og troverdig måte tar årets prisvinner tempen på samtidskulturen i sin tematisering av sorg og ungt kvinnelig utenforskap. Uten å bli for åpenbar utvikles en sår historie med flere lag, som biter seg fast i oss og blir værende. Kameraet dveler ved den kvinnelige hovedpersonen, som spilles med usedvanlig autensitet og hudløshet ? en skuespillerprestasjon av første klasse. Med antydningens kunst tegnes både tragedie og håp. Gjennom møtet med en annen form for utenforskap skimtes sommerlyset på nytt. 

Filmkritikerprisen går til Sofia, Last Summer av Eivind Landsvik. Den består av kunstverket «Funky Garden», laget av den norske kunstneren Rino Larsen. 

Honourable mention:
Before Long
Directed by: Sylvia LeFanu

Nivået på årets fiksjonskortfilmer har vært høyt og de gode kandidatene har vært mange. Juryen ønsker å gi hederlig omtale til Before Long, directed by Sylvia Le Fanu.

The Hourglass Award
Given by The Writer’s Guild of Norway
Anna Lian for the screenplay of HEADWIND
(directed by: Jon Vatne)

Årets vinner av Dramatikerforbundets Timeglass er en politisk feelgood-film med vidd, brodd og varme. Historien er en brytekamp mellom to karakterer med hvert sitt tydelige mål; hun er et friskt lokomotiv som durer på, mens han gjør sitt ypperste for å få henne over på nye spor. 

Filmen har en uforutsigbar utvikling hvor hver eneste replikk skreller et nytt lag av karakterene, og deres relasjon. Filmen har tydelig anslag, overraskende vendinger og en deilig, forløsende slutt. 

Filmen er skrevet av en forfatter med et budskap som hun brenner for. Men årets vinner kjennes likevel usedvanlig fri, uanstrengt og løssluppen, men først og fremst er den forankret i et solid og gjennomarbeidet manus som forankres både i det spesifikke miljøet, tematikken og dialogen. 

Årets vinner viser at man selv uten en stor og omfattende produksjon kan skape en fullendt filmfortelling, så lenge man har et godt manus, et dedikert crew, og en boks hjemmelaget sjokoladekake. 

Dramatikerforbundets pris Timeglasset og 15.000 kroner går til Anna Lian for manus på filmen Headwind.

The Norwegian Film Workers Association’s Technical Award
Given by The Norwegian Film Workers Association.
Lisa Enes and Lilja Ingolfsdottir for the editing of DET JEG ØNSKET DU HADDE SAGT TIL MEG, MEN ALDRI KOMMER TIL Å SI
directed by: Lilja Ingolfsdottir)

Juryens begrunnelse: Dette er en film som berører dypt, der klippen utmerker seg særlig med sømløs sammenføyning av mange ulike elementer som skaper en rik verden og inviterer til ettertanke lenge etter at filmen er ferdig.

The Norwegian Film Workers Association’s Technical Award goes to Lisa Enes and Lilja Ingolfsdottir for the editing of The things I wish you had told me, but never will.

Honourable mention 1:
Lyddesigner Nora Øland for BED BUGS
directed by: Marlene Lyngstad

This film is a result of excellent performances by everyone involved. Through an elegant mix of realistic and expressionistic elements, the sound design enhances the film’s thematics as well as our understanding of the main character’s perception of herself.

Honourable mention goes to sound designer Nora Øland for her performance in Bed Bugs.

Honourable mention 2:
Lysmester Henning Høifødt for APART
directed by: Silas K. Henriksen, Cecilie Semec)

Denne filmen imponerer oss med sitt fortettede visuelle uttrykk, og et sterkt samarbeid mellom fotograf og lysmester. Lyset fungerer skulpturelt og evner å skape et helt eget rom der danserne og narrativet i koreografien elegant løftes frem.

Honourable mention goes to gaffer Henning Høifødt for Apart.

Receive our newsletter

Din personlige informasjon vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsbrev. Du kan når som helst melde deg av ved å klikke på en link i eposten.